Τετάρτη 10 Ιουλίου 2019

Στοιχεία για τους εργαζόμενους της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδα και Ιονίου



Τα στοιχεία που παρατίθενται στους ΠΙΝΑΚΕΣ 1 έως 5ΣΤ δίνουν μια αποτύπωση της εικόνας των εργαζομένων στον φορέα μας.
Τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους, γι’ αυτό εδώ θα κάνουμε μερικές σύντομες παρατηρήσεις. Σημειώνουμε μόνο ότι επεξεργασία των στοιχείων (ποσοστοποίηση, δείκτες αναπλήρωσης, κλπ) είναι δική μας.
Τα πιο σημαντικά ευρήματα είναι κατά τη γνώμη μας τα εξής:
  1.  Το μισό περίπου των αναγκών της Αποκεντρωμένης καλύπτεται από συμβασιούχους. Το ποσοστό των συμβασιούχων μέσω των Κοινωφελών Προγραμμάτων είναι 47,2%. Αυτό δεν είναι περιστασιακό στοιχείο. Αλλάζουν οι ειδικότητες, τα προγράμματα, η διάρκεια των συμβάσεων, οι υπηρεσίες στις οποίες απασχολούνται (αυτή την περίοδο, για παράδειγμα, είναι κυρίως συμβασιούχοι στα δασαρχεία) αλλά σταθερά υπάρχει ένα μεγάλο ποσοστό συμβασιούχων που δουλεύει σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες και βέβαια και στη δική μας. Στους εργαζόμενους στην υπηρεσία μας μέσω των Κοινωφελών Προγραμμάτων, θα πρέπει να προστεθεί και ένας αριθμός υπαλλήλων που εργάζονται με πληρωμή κατ’ αποκοπή. Ο αριθμός αυτών των υπαλλήλων δεν είναι γνωστός. Αν απλώς μετρήσουμε τις υπηρεσίες για τις οποίες υπάρχουν αποφάσεις που ορίζουν ένα πάγιο χορήγημα για τον καθαρισμό των γραφείων, τότε έχουμε 67 υπηρεσίες. Δηλαδή, θα μπορούσαμε να προσθέσουμε έναν ανάλογο αριθμό εργαζομένων που απασχολούνται στην καθαριότητα των κτηρίων μας.
Από τη μια, αυτή η κατάσταση υπονομεύει συνολικά τα εργασιακά δικαιώματα καθώς ανοίγει το δρόμο για την κατάργηση της μόνιμης απασχόλησης και τη μετατροπή όλων των εργαζομένων σε εργαζόμενους ορισμένου χρόνου και ελαστικών σχέσεων εργασίας, μαζί με την κατάργηση όλων των δικαιωμάτων που συνοδεύουν τη μόνιμη εργασία (καλύτεροι μισθοί, ανέλιξη, ασφάλιση, άδειες, κτλ). Αντί δηλαδή να ενισχύεται το καθεστώς μόνιμης, σταθερής και με δικαιώματα εργασίας ενισχύεται το καθεστώς της ευέλικτης και χωρίς δικαιώματα απασχόλησης. Αν το δημόσιο αναδεικνύεται σε πρωταθλητή αυτών των εργασιακών σχέσεων, μπορούμε να καταλάβουμε πώς αυτό επιδρά πάνω στους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα. Από την άλλη, όλο αυτό το εργατικό δυναμικό δεν χάνει μόνο δικαιώματα που συνδέονται με τη μόνιμη και σταθερή απασχόληση αλλά δεν έχει ούτε τη δυνατότητα να αγωνιστεί ενάντια στις αυθαιρεσίες που υφίσταται, αφού η προσωρινότητα της κατάστασής του, η οποία βέβαια μόνο προσωρινή δεν είναι, εμποδίζει τη συνδικαλιστική του δράση. Ως σωματείο θα πρέπει να πάρουμε συγκεκριμένα μέτρα για τη συμμετοχή αυτών των εργαζομένων στο σωματείο και ο αγώνας για τη συνδικαλιστική τους εκπροσώπηση θα πρέπει να γίνει σε συντονισμό με όλα τα άλλα σωματεία (των Δήμων, της Περιφέρειας, της Υγείας, της Παιδείας, αλλά και του ιδιωτικού τομέα), καθώς αυτό το δυναμικό θα υπάρχει για αρκετό καιρό και θα περιφέρεται απασχολούμενο από μια εργασία στην επόμενη.
  1. Η Αποκεντρωμένη διέρχεται διαδικασία αποδεκατισμού. Αυτό προκύπτει και από τα στοιχεία της ηλιακής κατηγοριοποίησης των υπαλλήλων (μόνο 19 υπάλληλοι είναι κάτω των 35 ετών, ενώ 351 είναι πάνω από 55) που δείχνουν ότι το επόμενο διάστημα θα αυξάνουν οι αποχωρήσεις λόγω συνταξιοδότησης, αλλά και από τα στοιχεία εισροών-εκροών των πέντε τελευταίων ετών (2014-2018). Η ηλιακή κατηγοριοποίηση είναι αποτέλεσμα της δραστικής περικοπής των διορισμών που ισχύει ως μνημονιακή δέσμευση (ο κανόνας 1 προς 5). Αλλά από τα στοιχεία εισροών-εκροών φαίνεται ότι εκτός από αυτόν τον παράγοντα, ο φορέας μας δεν είναι ιδιαίτερα ελκυστικός, αφού περισσότεροι είναι οι υπάλληλοι που προτιμούν να μεταταχθούν από το φορέα μας σε άλλο φορέα παρά το αντίστροφο. Αυτή η κατάσταση επιδεινώνεται χρόνο με το χρόνο. Το 2014, για παράδειγμα έφυγαν 47 υπάλληλοι προς άλλο φορέα και ήρθαν 89. Όμως, η τάση αυτή αδυνατίζει και από το 2017 παρατηρείται αντιστροφή της: το 2017 έφυγαν 9 υπάλληλοι και ήρθαν 6, το 2018 έφυγαν 19 και ήρθαν 11. Επίσης, το ποσοστό αναπλήρωσης των υπαλλήλων που φεύγουν σε σχέση με αυτών που έρχονται χειροτερεύει χρόνο με το χρόνο. Το 2014 ήταν 91,5%, δηλαδή, η Αποκεντρωμένη αναπλήρωνε κάθε 10 υπαλλήλους που έφευγαν με 9, αλλά το 2018 το ποσοστό αυτό είχε επιδεινωθεί δραματικά: μόλις 30,8%, δηλαδή, για κάθε 10 υπαλλήλους που φεύγουν κερδίζουμε μόνο 3, έστω 4, νέους. Είναι φανερό ότι με αυτούς τους ρυθμούς πολύ σύντομα θα μείνουμε οι μισοί υπάλληλοι, το όριο, δηλαδή, κάτω από το οποίο απαγορεύονται πλέον οι μετακινήσεις υπαλλήλων. Γνωρίζουμε πολύ καλά τι σημαίνει αυτό ως προς την εντατικοποίηση της εργασίας και τη χειροτέρευση των παρεχόμενων υπηρεσιών, όπως επίσης το πώς αυτή η κατάσταση μπορεί να αξιοποιηθεί για την κατάργηση συνολικά του φορέα.
Γνωρίζουμε επίσης τι φταίει γι’ αυτήν την κατάσταση. Εκτός από τον περιορισμό των προσλήψεων που αναφέρθηκε πιο πάνω, το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό που επιδεινώνει την κατάσταση του φορέα μας είναι η συζήτηση για το μέλλον του (οι γνωστές δηλώσεις περί «αποσυναρμολόγησης» ή και κατάργησης των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων). Αυτή η αβεβαιότητα έδιωξε κόσμο από την υπηρεσία ή απέτρεψε άλλους από το να έρθουνε.
  1. Ένα σημαντικό στοιχείο που προκύπτει επίσης από τα στοιχεία αυτά είναι ότι οι υπάλληλοι κατηγορίας ΥΕ και ΔΕ είναι η πλειοψηφία με 55%. Αυτοί οι υπάλληλοι είναι οι χειρότερα αμειβόμενοι και με δυσμενέστερους όρους μισθολογικής και διοικητικής ανέλιξης (άνοδος σε μισθολογικό κλιμάκιο κάθε 3 χρόνια, αντί για κάθε 2, περιορισμός της διοικητικής τους ανέλιξης). Ως σύλλογος πρέπει να αντιπαλέψουμε αυτήν την κατάσταση. Μαζί με την Ομοσπονδία και τους άλλους Συλλόγους του Δημοσίου πρέπει να απαιτήσουμε μισθολογικές αυξήσεις (αύξηση του κατώτατου μισθού) και την απρόσκοπτη ανέλιξή τους. Τέτοιες διεκδικήσεις πρέπει να ενσωματωθούν στην πάλη για Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας.
  2. Τέλος, ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι η αναλογία προϊσταμένων προς υπαλλήλους είναι κάτι λιγότερο από 1 προς 5. Δεν είναι ξεκάθαρο αν η ύπαρξη μιας υψηλής αναλογίας προϊσταμένων προκύπτει από υπηρεσιακές ανάγκες, ή από την συνολικότερη αποψίλωση των υπηρεσιών, ή είναι ένας τρόπος να διατηρείται ένα υψηλό ποσοστό υπαλλήλων που έχουν υλικό συμφέρον να διατηρείται το σύστημα και που λόγω θέσης και μισθού αναλαμβάνουν την πειθάρχηση των υπολοίπων.
Όλα τα παραπάνω στοιχεία συντείνουν σε μια κατάσταση παρακμής, η οποία ανοίγει το δρόμο για ακόμα μεγαλύτερη διάλυση του φορέα: είτε με τη μεταφορά αρμοδιοτήτων και προσωπικού σε άλλους φορείς είτε με την ιδιωτικοποίηση των λειτουργιών του (π.χ., γιατί να μη δοθούν σε ιδιωτικές εταιρείες οι γραμματείες και το πρωτόκολλο ή τα συστήματα πληροφορικής;), είτε με την ακόμα μεγαλύτερη χρήση συμβασιούχων.
Ακριβώς, αυτή η κατάσταση είναι μια έκφραση του μικρού και ευέλικτου κράτους. Είναι αφελής ή καθαρά παραπλανητική η αντίληψη ότι το μικρό και ευέλικτο κράτος αφορά ένα κράτος με λιγότερη γραφειοκρατία και περισσότερη αποδοτικότητα. Το μικρό και ευέλικτο κράτος είναι το κράτος που αποδίδει για το κεφάλαιο και σμπαραλιάζει τα δικαιώματα των εργαζομένων.
Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τους εργαζόμενους στις Διευθύνσεις Διοίκησης και Πληροφορικής, που αφιέρωσαν χρόνο από την εργασία τους για τη συλλέξουν αυτά τα στοιχεία.

Το ΔΣ



ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΤΗΣ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ, ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΚΑΙ ΙΟΝΙΟΥ

ΠΙΝΑΚΑΣ 1.
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ
ΑΡΙΘΜΟΣ
ΠΟΣΟΣΤΟ %
MONIMOI
1.084
44,317
ΙΔΑΧ
206
8,422
ΣΥΝΟΛΟ
1.290
52,739
ΣΥΜΒΑΣΙΟΥΧΟΙ (ΚΟΙΝΩΦΩΛΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ)
1.156
47,261
ΣΥΝΟΛΟ (ΣΥΝΟΛΟ (ΜΟΝΙΜΟΙ+ΙΔΑΧ)+ΣΥΜΒΑΣΙΟΥΧΟΙ
2.446
100

ΠΙΝΑΚΑΣ 2.
ΘΕΣΕΙΣ ΕΥΘΥΝΗΣ
ΑΡΙΘΜΟΣ
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ
1
ΠΡΟΪΣΤΑΜ.  ΓΕΝ.  Δ/ΝΣΗΣ
3
ΠΡΟΪΣΤΑΜ.  Δ/ΝΣΗΣ
49
ΠΡΟΪΣΤΑΜ. ΤΜΗΜΑΤΟΣ
161
ΑΠΟΣΠΑΣΜΕΝΟΙ ΠΡΟΪΣΤΑΜ. ΣΤΟ ΣΩΜΑ ΕΠΙΘΕΩΡ.-ΕΛΕΓΚΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
6
ΣΥΝΟΛΟ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΜΕ ΘΕΣΗ ΕΥΘΥΝΗΣ
220
ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ
1.070
ΣΥΝΟΛΟ
1.290


ΣΥΝΟΛΟ ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΩΝ
220
ΣΥΝΟΛΟ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ
1070
ΑΝΑΛΟΓΙΑ ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΩΝ/ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ
1/4,864

ΠΙΝΑΚΑΣ 3.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΑΡΙΘΜΟΣ
ΠΟΣΟΣΤΟ %
ΣΤΡΟΓΓΥΛΟΠΟΙΗΣΗ
ΥΕ
40
3,101
3
ΔΕ
671
52,016
52
ΤΕ
194
15,039
15
ΠΕ
385
29,845
30
ΣΥΝΟΛΟ
1290
100
100

ΠΙΝΑΚΑΣ 4.
ΗΛΙΚΙΑΚΗ ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ
ΑΡΙΘΜΟΣ
ΠΟΣΟΣΤΟ
ΣΤΡΟΓΓΥΛΟΠΟΙΗΣΗ
ΩΣ 35 ΕΤΩΝ
19
1,473
1,5
36-50 ΕΤΩΝ
501
38,837
39
51-55 ΕΤΩΝ
419
32,481
32,5
56 ΚΑΙ ΑΝΩ ΕΤΩΝ
351
27,209
27
ΣΥΝΟΛΟ
1.290
100
100





ΠΙΝΑΚΑΣ 5Α.
ΕΚΡΟΕΣ-ΕΙΣΡΟΕΣ 2014
2014
ΕΚΡΟΕΣ
ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΗ
60
ΜΕΤΑΤΑΞΗ ΑΠΟ Α.Δ. ΠΡΟΣ ΑΛΛΟ ΦΟΡΕΑ
47
ΣΥΝΟΛΟ
107


ΕΙΣΡΟΕΣ
ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ
9
ΜΕΤΑΤΑΞΗ ΑΠΟ ΑΛΛΟ ΦΟΡΕΑ ΠΡΟΣ Α.Δ.
89
ΣΥΝΟΛΟ
98
ΔΕΙΚΤΗΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΣΗΣ 2014 (%)
91,589

ΠΙΝΑΚΑΣ 5Β.
ΕΚΡΟΕΣ-ΕΙΣΡΟΕΣ 2015
2015
ΕΚΡΟΕΣ
ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΗ
31
ΜΕΤΑΤΑΞΗ ΑΠΟ Α.Δ. ΠΡΟΣ ΑΛΛΟ ΦΟΡΕΑ
14
ΣΥΝΟΛΟ
45


ΕΙΣΡΟΕΣ
ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ
15
ΜΕΤΑΤΑΞΗ ΑΠΟ ΑΛΛΟ ΦΟΡΕΑ ΠΡΟΣ Α.Δ.
24
ΣΥΝΟΛΟ
39
ΔΕΙΚΤΗΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΣΗΣ 2015 (%)
86,667
















ΠΙΝΑΚΕΣ ΕΙΣΡΟΩΝ-ΕΚΡΟΩΝ 2014-2018

ΠΙΝΑΚΑΣ 5Γ.
ΕΚΡΟΕΣ-ΕΙΣΡΟΕΣ 2016
2016
ΕΚΡΟΕΣ
ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΗ
33
ΜΕΤΑΤΑΞΗ ΑΠΟ Α.Δ. ΠΡΟΣ ΑΛΛΟ ΦΟΡΕΑ
16
ΣΥΝΟΛΟ
49


ΕΙΣΡΟΕΣ
ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ
8
ΜΕΤΑΤΑΞΗ ΑΠΟ ΑΛΛΟ ΦΟΡΕΑ ΠΡΟΣ Α.Δ.
22
ΣΥΝΟΛΟ
30
ΔΕΙΚΤΗΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΣΗΣ 2016 (%)
61,224

ΠΙΝΑΚΑΣ 5Δ.
ΕΚΡΟΕΣ-ΕΙΣΡΟΕΣ 2017
2017
ΕΚΡΟΕΣ
ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΗ
25
ΜΕΤΑΤΑΞΗ ΑΠΟ Α.Δ. ΠΡΟΣ ΑΛΛΟ ΦΟΡΕΑ
9
ΣΥΝΟΛΟ
34


ΕΙΣΡΟΕΣ
ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ
16
ΜΕΤΑΤΑΞΗ ΑΠΟ ΑΛΛΟ ΦΟΡΕΑ ΠΡΟΣ Α.Δ.
6
ΣΥΝΟΛΟ
22
ΔΕΙΚΤΗΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΣΗΣ 2017 (%)
64,706





ΠΙΝΑΚΑΣ 5Ε.
ΕΚΡΟΕΣ-ΕΙΣΡΟΕΣ 2018
2018 
ΕΚΡΟΕΣ 
ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΗ
33
ΜΕΤΑΤΑΞΗ ΑΠΟ Α.Δ. ΠΡΟΣ ΑΛΛΟ ΦΟΡΕΑ
19
ΣΥΝΟΛΟ
52


ΕΙΣΡΟΕΣ
ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ
5
ΜΕΤΑΤΑΞΗ ΑΠΟ ΑΛΛΟ ΦΟΡΕΑ ΠΡΟΣ Α.Δ.
11
ΣΥΝΟΛΟ
16
ΔΕΙΚΤΗΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΣΗΣ 2018 (%)
30,769


ΠΙΝΑΚΑΣ 5ΣΤ.
ΣΥΝΟΛΟ ΕΙΣΡΟΩΝ-ΕΚΡΟΩΝ ΚΑΤΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ,
2014-2018
ΣΥΝΟΛΟ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΕΩΝ
182
ΣΥΝΟΛΟ ΜΕΤΑΤΑΞΕΩΝ  ΠΡΟΣ  ΑΛΛΟ ΦΟΡΕΑ
105
ΣΥΝΟΛΟ ΕΚΡΟΩΝ 2014-2018
287


ΣΥΝΟΛΟ ΔΙΟΡΙΣΜΩΝ
53
ΣΥΝΟΛΟ ΜΕΤΑΤΑΞΕΩΝ ΑΠΟ ΑΛΛΟ ΦΟΡΕΑ
152
ΣΥΝΟΛΟ ΕΙΣΡΟΩΝ 2014-2018
205


ΔΕΙΚΤΗΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΣΗΣ 2014-2018 (%)
71,429