Τετάρτη 24 Ιουνίου 2015

ΥΠΟΜΝΗΜΑ για το σχέδιο Νόμου «Αυτοτελής υπηρεσία ελέγχου νομιμότητας ΟΤΑ – οικονομική βιωσιμότητα και αυτοτέλεια ΟΤΑ – Κανόνες Δημοσιονομικής Διαχείρισης και άλλες διατάξεις θεμάτων Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης»



Σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 214-240 του Ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης & της Αποκεντρωμένης Διοίκησης - Πρόγραμμα Καλλικράτης» προβλέπεται η συγκρότηση της Αυτοτελούς Υπηρεσίας Εποπτείας ΟΤΑ, η οποία συστήνεται στην έδρα κάθε αποκεντρωμένης διοίκησης και αποτελεί αποκεντρωμένη υπηρεσία του Υπουργείου Εσωτερικών υπαγόμενη απευθείας στον Υπουργό. Η Α.Υ.Ε ΟΤΑ είναι αρμόδια για τον έλεγχο νομιμότητας των πράξεων των ΟΤΑ και για τον πειθαρχικό έλεγχο των αιρετών κατά τις διατάξεις του άρθρου 102 παρ.4τουΣυντάγματος.

Ενώ σύμφωνα με το τις διατάξεις του Ν. 4257/2014 αντικαθίστανται οι προαναφερόμενες διατάξεις και “Συστήνεται στην έδρα κάθε Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αυτοτελής Υπηρεσία Εποπτείας Ο.Τ.Α., η οποία εντάσσεται στην οργανωτική δομή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης υπαγόμενη απευθείας στον Γενικό Γραμματέα. Σε κάθε νομό της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, πλην του νομού της έδρας, συστήνεται οργανική μονάδα επιπέδου Γραφείου με τίτλο «Γραφείο Εποπτείας Ο.Τ.Α. και την ονομασία του νομού» ως αποκεντρωμένη μονάδα.  Το προσωπικό που υπηρετεί στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, το οποίο τοποθετείται στην οικεία Αυτοτελή Υπηρεσία Εποπτείας Ο.Τ.Α., ασκεί τις αρμοδιότητες του ελέγχου νομιμότητας σε οργανική μονάδα της Αυτοτελούς Υπηρεσίας Εποπτείας Ο.Τ.Α. του νομού στον οποίο υπηρετούσε κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου.»

Τώρα για μια ακόμα φορά στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών & Διοικητικής Ανασυγκρότησης  «Αυτοτελής υπηρεσία ελέγχου νομιμότητας ΟΤΑ –οικονομική βιωσιμότητα και αυτοτέλεια ΟΤΑ – Κανόνες Δημοσιονομικής Διαχείρισης και άλλες διατάξεις θεμάτων Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης».  Προβλέπεται ότι,  «Ιδρύεται στην έδρα κάθε Περιφέρειας,  αυτοτελής κρατική υπηρεσία εποπτείας των Ο.Τ.Α. που φέρει τον τίτλο «Αυτοτελής Υπηρεσία Εποπτείας Ο.Τ.Α.» υπαγόμενη απ’ ευθείας στον Υπουργό Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης»».
«Η Αυτοτελής Υπηρεσία Εποπτείας Ο.Τ.Α. είναι αρμόδια για τον έλεγχο νομιμότητας των πράξεων των Ο.Τ.Α. και για τον πειθαρχικό έλεγχο των αιρετών κατά το άρθρο 102 παρ. 4 του Συντάγματος».
Σύμφωνα με το άρθρο 10 δε,  του προαναφερόμενου σχεδίου νόμου, «Το προσωπικό που υπηρετούσε την 01/5/2015 στις υπηρεσίες των  Αποκεντρωμένων Διοικήσεων στην έδρα κάθε Περιφέρειας και ασχολούνταν με τον έλεγχο νομιμότητας των πράξεων των Ο.Τ.Α. και τα θέματα της πειθαρχικής ευθύνης των αιρετών της τοπικής αυτοδιοίκησης, μετατάσσεται αυτοδικαίως στις οικείες Αυτοτελείς Υπηρεσίες Εποπτείας Ο.Τ.Α., ανεξαρτήτως τυπικών προσόντων ή κατηγορίας, από το χρόνο έναρξης λειτουργίας κάθε μίας».

Παρατηρούμε λοιπόν ότι στο προτεινόμενο σχέδιο νόμου δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για το προσωπικό που   διενεργεί έλεγχο νομιμότητας κατά νομό και δεν διευκρινίζεται εάν το προσωπικό αυτό θα παραμείνει στα αντίστοιχα τμήματα Διοικητικού-Οικονομικού της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και με ποιες αρμοδιότητες.

Επιπλέον δεν υπάρχει  καμία αναφορά για τους υπαλλήλους, οι οποίοι λόγω περιορισμένου προσωπικού  της Αποκεντρωμένης Διοίκησης έχουν επωμισθεί και με άλλα παράλληλα καθήκοντα και σε άλλα τμήματα.  Θα ενταχθούν οι υπάλληλοι αυτοί στην ΑΥΕ ΟΤΑ ή θα έχουν το δικαίωμα επιλογής;  
Επισημαίνουμε  δε,  ότι το προσωπικό που υπηρετεί στην έδρα  κάθε Περιφέρειας είναι ελάχιστο ως εκ τούτου δεν επαρκεί για να εξυπηρετεί όλες τις περιφερειακές ενότητες της περιφέρειας. Εδώ οφείλουμε να υπενθυμίσουμε ότι στην προηγούμενη περίπτωση ισχύος του  Οργανισμού  της ΑΕΥ ΟΤΑ (ΠΔ 134/2010)  στο Υπουργείο Εσωτερικών είχαν υποβάλει αίτηση  οι ενδιαφερόμενοι υπάλληλοι μόλις για το 30-35 % των υπαρχόντων οργανικών θέσεων! Με τα υπάρχοντα δεδομένα, πιθανολογούμε  ότι δεν κανένα εύλογο κίνητρο για να υποβληθούν αντίστοιχες αιτήσεις μετάταξης υπαλλήλων.

Ζητάμε τη δημιουργία Γραφείων ανά Νομό, όπως προβλεπόταν και στο Ν. Ν. 4257/2014. Θεωρούμε ότι με την  προβλεπόμενη ρύθμιση    η Διοίκηση απομακρύνεται από το κέντρο των τοπικών υποθέσεων και   συντελεί στον συγκεντρωτισμό του Κράτους και στην αύξηση της γραφειοκρατίας. Δημιουργούνται  επιπλέον δυσκολίες λόγω των υπαρκτών προβλημάτων,  εξαιτίας των αποστάσεων μεταξύ έδρας και των ελεγχόμενων Δήμων, ειδικότερα και στην ΑΔΠΔΕ&Ι λόγω της νησιωτικότητας.
Επιπλέον δημιουργείται μεγάλη ανασφάλεια στους εργαζόμενους σε σχέση με το εργασιακό τους μέλλον, ειδικότερα σε μια τόσο δύσκολη περίοδο.

Επίσης ζητάμε την εθελοντική μετάταξη των υπαλλήλων στις Α.Υ.Ε. Ο.Τ.Α. Θεωρούμε ότι ο κάθε υπάλληλος πρέπει να έχει το δικαίωμα επιλογής και με αίτηση του να επιλέξει το φορέα εργασίας του.  Ειδικότερα δε για τις  Αποκεντρωμένες Διοικήσεις όπου υπάρχουν μεγάλες ελλείψεις προσωπικού και οι περισσότεροι εργαζόμενοι ασκούν παράλληλα καθήκοντα και σε άλλα τμήματα, η αυτοδίκαιη μετάταξη,  θα προκαλέσει σοβαρά προβλήματα και στους ίδιους και στις υπηρεσίες, πόσο μάλλον που στο σχέδιο νόμου προβλέπεται πενταετή δέσμευση κάτι που θεωρούμε μη αποδεκτό.